Informácie sú pre pacienta dôležité

29.05.2017

Informácie pre pacientov sú jedným z pilierov, na ktorom stavia koncepcia zdravotnej starostlivosti zameranej na pacienta. Pacienti si môžu zlepšiť svoje vedomosti o procesoch a mechanizmoch zdravotnej starostlivosti, ak majú k dispozícii presné, komplexné a zrozumiteľné informácie.

Súčasne, kvalitné informácie umožňujú pacientom prijímať informované rozhodnutia a významne prispievajú k rozhodovacím procesom. Bez informácií nemôžu pacienti skutočne prevziať starostlivosť o vlastné zdravie do svojich rúk.

Nie je však možné spoľahnúť sa na všetky informácie, ktoré sú k dispozícii. Najmä dnes, keď existuje nespočetné množstvo zdrojov informácií. Z tohto dôvodu je pre pacientov ešte dôležitejšie posudzovať a hodnotiť dôveryhodnosť informácií, ktoré sa im dostávajú. Dôležitými kritériami, na ktoré sa môžu spoľahnúť pri hodnotení kvality informácií pre pacientov, sú:

Jasnosť: informácie musia mať logickú štruktúru a poskytnúť jasné ciele procesu, na ktorý sa vzťahujú;

Zapojenie pacientov: pacienti nesmú informácie len prijímať. Skôr by mali zohrávať vedúcu úlohu v procesoch vytvárania a šírenia informácií;

Použiteľnosť: jazyk musí byť prispôsobený individuálnym potrebám;

Komunikácia: stratégie a techniky šírenia informácií by mali byť zamerané na jednoduchý prístup pacientov k informáciám;

Dôveryhodnosť: dôveryhodné zdroje poskytovania informácií.


Zdroj: voľný preklad z - https://www.iapo.org.uk/news/2017/mar/24/policy-br...



Aká je vaša osobná skúsenosť s podaním podnetu na Úrad pre dohľad nad zdravotnou starostlivosťou (ÚDZS)?

15%
54%
19%
4%
8%