Dostupnosť kvalitnej zdravotnej starostlivosti by mala byť samozrejmosťou

02.06.2017

Dostupnosť a podpora sú súčasťou piatich princípov Deklarácie IAPO o zdravotnej starostlivosti zameranej na pacienta. Každý pacient musí mať prístup k potrebným zdravotníckym službám, vrátane „dostupnosti bezpečných, kvalitných a vhodných služieb, liečby, preventívnej starostlivosti a aktivitám na podporu zdravia“.

Dostupnosť zdravotnej starostlivosti je tiež jedným z kľúčových strategických cieľov Sustainable Development Goals (Cieľov trvalo udržateľného rozvoja, ďalej SDG) 2030. Konkrétne tretí cieľ zdôrazňuje potrebu dostupnosti „kvalitných základných zdravotníckych služieb“ a „dostupnosť bezpečných, účinných, kvalitných a cenovo dostupných základných liekov a očkovacích látok pre všetkých“, ako kľúčový medzník v dlhodobej ceste k univerzálnemu zdravotnému poisteniu.

Zásada dostupnosti je opodstatnená vtedy, keď sa dostupnosť zdravotníckych služieb spája so schopnosťou používateľov efektívne využívať zdroje. Dostupnosť sa však netýka len poskytovania zdravotníckych služieb, najmä ak sa pacientske organizácie majú stať vedúcou silou v systémoch zdravotnej starostlivosti. IAPO identifikovalo 4 oblasti dostupnosti:

Dostupnosť liečby a liekov: toto je prvý a základný prvok;

Dostupnosť inovácií v technológiách: zdravotná starostlivosť je zameraná na pacienta vtedy, keď sa zdravotné technológie navrhujú, zlepšujú a zdokonaľujú s ohľadom na potreby pacientov;

Dostupnosť informácií: informácie sú a musia byť jednou z kľúčových oblastí, v súvislosti s ktorými sa hodnotí dostupnosť kvalitných zdravotníckych služieb;

Účasť na rozhodovacích procesoch: účasť pacientov pri rozhodovacích procesoch rôznych zainteresovaných strán.


Zdroj: voľný preklad z - https://www.iapo.org.uk/news/2017/apr/26/policy-br...



Aká je vaša osobná skúsenosť s podaním podnetu na Úrad pre dohľad nad zdravotnou starostlivosťou (ÚDZS)?

15%
54%
19%
4%
8%