Pacient nie je len číslo v systéme. Potrebuje byť vypočutý a pochopený

25.04.2025
article_1002

V relácii Karty na stôl hovorila naša prezidentka, Elena Marušáková, o tom, prečo je dôležité posilniť postavenie pacienta v našom zdravotníctve.

Podľa jej slov pacienti stále čelia situáciám, v ktorých sa stráca ich hlas – pri vyšetreniach, v nemocniciach aj pri komunikácii o liečbe. „Pacient by nemal byť len pasívny prijímateľ zdravotnej starostlivosti, ale aktívny účastník svojho liečebného procesu,“ zdôraznila.

Jedným z najväčších problémov je podľa nej nedostatočná komunikácia medzi lekárom a pacientom – mnohí pacienti odchádzajú z ambulancií bez toho, aby úplne porozumeli svojej diagnóze alebo liečbe. Práve tu vidíme priestor na zlepšenie: systematické vzdelávanie pacientov, zrozumiteľné informácie a otvorený dialóg s odborníkmi.

V AOPP sa dlhodobo zasadzujeme za legislatívne zmeny a aktívne pôsobíme na poli pacientskych práv. Zároveň vyzývame na spoluprácu medzi pacientmi, zdravotníkmi a štátnymi inštitúciami. Len spoločnými silami môžeme vytvoriť systém, kde bude pacient na prvom mieste.

Celý rozhovor si môžete pozrieť tu: Karty na stôl: Elena Marušáková – Musíme posilniť postavenie pacienta pri návšteve lekára


Ako vnímate benefity poskytované zdravotnými poisťovňami a ich vplyv na účasť na preventívnych prehliadkach? (Napríklad preplatenie dentálnej hygieny a ošetrenie u zubára, preplatenie časti nákladov na rám okuliarov a podobne.)

21%
25%
36%
0%
18%