Zverejniť spokojnosti pacientov s nemocnicami je povinnosťou každej zdravotnej poisťovne. Po UNION ZP zverejnila prieskum aj Dôvera, ktorej dotazníky vyplnilo 7 000 pacientov. Nemocnice hodnotili podľa typu, na fakultné, všeobecné, špecializované a iné. Sledovali spokojnosť aj s lekármi a sestrami, ubytovanie, stravu a upratovanie, spokojnosť s informáciami od zdravotníckeho personálu a zlepšenie zdravotného stavu po prepustení domov.
Hodnotenie fakultných nemocníc TOP
Najhoršie ohodnotili už tradične Detskú fakultnú nemocnicu s poliklinikou Bratislava. Druhá najhoršia je Fakultná nemocnica Trnava pred Univerzitnou nemocnicou Bratislava.
„Subjektívna spokojnosť pacientov je jedných z dôležitých ukazovateľov, na ktorý sa pozeráme pri uzatváraní kontraktov s poskytovateľmi zdravotnej starostlivosti. Teší nás, že celková známka hodnotení je opäť o niečo lepšia. Svedčí to o snahe nemocníc zlepšovať sa popri prioritnej úlohe, zvyšovaní kvality zdravotnej starostlivosti,“ povedal generálny riaditeľ Dôvery Martin Kultan.
Hodnotenie všeobecných nemocníc TOP
Najhoršie skončili Všeobecná nemocnica s poliklinikou Veľký Krtíš, Kysucká nemocnica s poliklinikou Čadca a Všeobecná nemocnica v Žiari nad Hronom.
Hodnotenie špecializovaných zariadení TOP
Najhoršie v tejto kategórii skončili špecializované psychiatrické nemocnice prof. Matulaya v Kremnici, nemocnica Philippa Pinela a Psychiatrická nemocnica Hronovce.
Do hodnotenie ostatných nemocníc sa dostala aj nová nemocnica, ktorú už vlastní finančná skupina Penta – Medissimo.
TOP
Najhoršie pacienti ohodnotili:
Zdravotná starostlivosť, spokojnosť so sestrami a s lekármi TOP
Najhoršie známky dostali Všeobecná nemocnica s poliklinikou Veľký Krtíš, Kysucká nemocnica s poliklinikou Čadca a opäť Psychiatrickú nemocnicu prof. Matulaya Kremnica.
Spokojnosť s informáciami od personálu a zlepšenie zdravotného stavu po prepustení TOP
Najhoršie
Za ubytovanie, stravu a upratovanie dostali najlepšie známky Šrobárov ústav detskej tuberkulózy a respiračných chorôb, Detská fakultná nemocnica s poliklinikou Banská Bystrica a ORL HUMENNÉ. Najhoršie pacienti ohodnotili NOVAPHARM Železničnú nemocnicu a polikliniku, Všeobecnú nemocnicu s poliklinikou Veľký Krtíš a Nemocnicu s poliklinikou Sv. Lukáša Galanta. Výskum ukázal, že pacienti sú najviac spokojní s ambulantnými lekármi v Banskobystrickom kraji.
Zoznam spokojnosti zverejnila aj ZP Union. Tá najväčšie nedostatky zistila v kvalite stravy, ubytovania a čo je pre ňu najhoršie , že pacienti majú pocit, že ich stav sa ani po pobyte v špitáli nezlepšil tak, ako očakávali.
Riaditeľka sekcie nákupu zdravotnej starostlivosti Union Elena Májeková upozornila, že v minulom roku boli výsledky veľmi podobne. "Svedčí to o tom, že nedošlo k výraznejšiemu posunu na strane poskytovateľov zdravotnej starostlivosti, a že doplnenie finančných zdrojov, ktoré im tak zúfalo chýbajú, je naozaj nevyhnutné, aj keď pacienti pochválili starostlivosť a správanie sa lekárov, ako aj zdravotných sestier.“
V prieskume UNION ZP vyšli najlepšie nemocnice v Prešovskom kraji, Žilinskom a Banskobystrickom kraji. Najmenej v Trnavskom.
Medzi najhoršími nemocnicami na Slovensku sa DFNsP vyskytuje už roky. Vedenie nemocnice už niekoľko rokov cez hovorkyňu odkazuje, že spätná väzba je pre nich veľmi dôležitá a tak rodičom rozdávajú aj vlastné dotazníky. „Žiaľ, finančné prostriedky zo zdravotných poisťovaní nám neumožňujú modernizovať kliniky a oddelenia. Detský pacient je pre nás vždy na prvom mieste. Aby sme mali pre každé dieťa vždy zabezpečené bezpečné lôžko 24 hodín denne, museli sme pristúpiť aj k nepopulárnemu opatreniu, a to mobilným lôžkam pre sprevádzajúce osoby, s ktorými sa nie všetci stotožnili,“ uviedla po minuloročných výsledkoch hovorkyňa DFNsP v Bratislave Dana Kamenická, ktoré sa však nezmenili ani tohto roku.
„Oceňujem, že každý rok má stále viac nemocníc záujem o detailnejšie spätnú väzbu a dokonca vedenia nemocníc sedia potom so svojimi primármi a snažia sa urobiť nápravu. V žiadnom prípade sme zatiaľ neprešli k tomu, že by sme najhoršie nemocnice potrestali zrušením zmluvy len na základe pacientskeho hodnotenia. DFNsP BA, áno, dlhodobo sa umiestňuje na spodných priečkach nielen v ubytovaní, strave, ale aj v správaní najmä sestier. Časť sťažností je objektívna pre technické možnosti, na druhej strane často medializované problémy so zdravotným personálom sú asi tie hlavné dôvody. DFNsP BA má nezastupiteľné miesto pri liečbe detských pacientov a je nevyhnutné, aby sa tam spokojnosť postupne zvyšovala. Na lekárov až také zlé reakcie neboli,“ upozornil riaditeľ Dôvery Martin Kultan.
Všeobecná zdravotná poisťovňa, ktorá sa momentálne topí v problémoch po predchádzajúcom vedení, uviedla, že vyhodnotenie indikátorov kvality za rok 2016 ešte nemá. „ Proces súvisiaci so spracovaním prieskumu spokojnosti pacientov za rok 2016 ešte nie je ukončený a zverejnenie definitívnych výsledkov predpokladá v máji,“ uviedla hovorkyňa VšZP Petra Balážová.
Prezidentka Asociácie na ochranu práv pacientov pre Dámsku jazdu reagovala, že tieto rebríčky sú pre všetkých mimoriadne dôležité. „Sú aj určitým návodom na výber nemocnice. Takisto ide o určitú formu sebareflexie, pretože sú obrazom kvality nemocníc. Nie však uceleným. Jedným z problémov je návratnosť dotazníkov. Tá bola napríklad vo VŠZP minulý rok na úrovni 30 %. Zároveň sú výsledky rozdelené medzi tri poisťovne. To znamená, že môžu byť, aj na základe rozdelenia pacientov v poisťovniach, skreslené. Určite by sme uvítali, keby sa dáta spájali do jednotnej štatistiky,” uviedla pre Dámsku jazdu Mária Lévyová.
Autor: Lucia Tomečková
Zdroj: http://damskajazda.webnoviny.sk/dfnsp-bratislava-o...