AOPP rokovala s VŠZP o ozdravnom pláne

06.03.2017
article_156

Asociácia na ochranu práv pacientov SR (AOPP) rokovala s predstaviteľmi Všeobecnej zdravotnej poisťovne (VŠZP) aj o ich pripravovanom ozdravnom pláne. Zároveň vedenie štátnej poisťovne požiadala aj o informovanie o  pripravovaných krokoch, ktoré sa  budú dotýkať práve pacientov.

Na stretnutí asociácia otvorila diskusiu k ozdravnému plánu štátnej zdravotnej poisťovne. Viaceré členské organizácie totiž AOPP priamo sprostredkovali problémy, ktoré by mohol priniesť ich členom.  Námietky sa týkali aj medializovaných navrhovaných zmien pri liečbe makulárnej degenerácie oka či hepatitídy C. „Súhlasíme, že sa v zdravotníctve plytvá a je potrebné efektívne vynakladať finančné prostriedky. Chýbajúce financie v sektore však v žiadnom prípade nesmie pocítiť samotný pacient,“ prízvukuje prezidentka AOPP Mária Lévyová. Generálny riaditeľ VŠZP asociáciu ubezpečil, že opatrenia by nemali ísť na úkor dostupnosti liečby ochorení. „Zmeny v kategorizácii nie sú súčasťou ozdravného plánu. Napriek tomu, samozrejme, prioritou je, aby sa aj takéto opatrenia, ako aj samotný ozdravný plán, nedotkol pacienta. Teda, aby mal dostupnú liečbu, “ hovorí Miroslav Kočan, generálny riaditeľ VŠZP.

AOPP ako najväčšia strešná pacientska organizácia požiadala VŠZP aj o podporu pri zaradení AOPP do kategorizačných komisií MZ SR. „Myslíme si, že práve účasťou pacientov by sme mohli vopred zabrániť nepresným informáciám, ale aj rozhodnutiam, ktoré môžu znížiť dostupnosť efektívnych liekov a zdravotníckych pomôcok. Ak v nich majú zastúpenie poisťovne, nemocnice, lekári, mal by mať aj pacient,“ dopĺňa M. Lévyová.

VŠZP jej sľúbila podporu, spolu so záväzkom, že jednotlivé kroky z ozdravného plánu s asociáciou, ako aj so špecializovanými pacientskymi organizáciami, bude prerokovávať. Aj preto svoj ozdravný plán predtým, ako ho preberie s jednotlivými poskytovateľmi zdravotnej starostlivosti a dotknutými odbornými či pacientskymi združeniami, nechcela dopredu zverejňovať. „Je pre nás dôležité, aby najväčšia poisťovňa pacientov vopred o svojich krokoch informovala. Je to totiž v konečnom dôsledku pacient, ktorého sa rozhodnutia poisťovní dotýkajú,“ dodáva M. Lévyová. Asociácia na ochranu práv pacientov SR a Všeobecná zdravotná poisťovňa budú naďalej pokračovať v spoločných stretnutiach.


Aká je vaša osobná skúsenosť s podaním podnetu na Úrad pre dohľad nad zdravotnou starostlivosťou (ÚDZS)?

15%
54%
19%
4%
8%